Stací d’Alexandria
va ser un dels millors enginyers de la seva època. D’origen sicilià o genovès,
aspecte que no queda gaire clar, ell va ser l’encarregat el 1477 de dirigir una
de les obres més complexes tècnicament que la ciutat de Barcelona mai s’havia
proposat dur a terme: el port marítim.
És obvi
que pràcticament des dels seus orígens Barcelona havia tingut diverses zones
d’ancoratge, totes elles més o menys documentades. Però cap d’aquestes
s’adequava ja a les necessitats imposades per la competència de ciutats com
Gènova o Marsella, amb magnífics ports naturals, que les situaven en una
situació d’avantatge econòmic, comercial, social i cultural.
Maqueta del litoral medieval de Barcelona exposada al Museu Marítim. A l'extrem inferior dret (davant la torre rodona) s'hi veu l'escullera |
La manca
d’un espai condicionat dificultava el treball de càrrega i descàrrega de les
mercaderies i el progressiu augment de l’arqueig dels vaixells plantejava
problemes de calat a la costa de Barcelona, sense infraestructures adequades. La
geografia desfavorable també jugava contra Barcelona ja que sovint les llevantades
malmetien els intents de proveir la costa d’alguna estructura estable i les
freqüentes entrades de sorra a la platja dificultaven la navegació.
És en
aquest context que l’any 1438 es produeix el primer intent de construir un port
tal i com l’entenem avui dia, amb un dic artificial de contenció, gràcies al
privilegi concedit pel rei Alfons el Magnànim al Consell de Cent. El 8 de
desembre comencen les obres de la escullera amb un sistema basat en grans
caixons de fusta que, arrossegats per mar fins al punt triat, s’omplien de
pedra i morter i s’enfonsaven. Tot i que les excavacions no han pogut precisar
el lloc exacte de la seva ubicació, la teoria més acceptada és que aquesta
escullera se situés prop del convent de Santa Clara (com veieu a la
reproducció).
Però
successius temporals van convertir en quimèrica la construcció d’aquest primer
port i es va decidir abandonar l’empresa (els anys 50 del segle XV ja no hi ha
constància de que es facin treballs). Els intents de dotar Barcelona d’una
infraestructura portuària d’entitat no es reprendran fins el 1477 amb la
construcció de l’escullera de la Santa Creu o Moll Vell.
L’experiència
prèvia i la dificultat de l’empresa farà que el Consell de Cent encarregui la
feina al reputat enginyer Stací d’Alexandria, ‘qui és home molt expert en dit exercici e n’ha fet molts en diverses
parts’ com Gènova o Palerm. Stací arriba a Barcelona i després
d’escandallar la platja decideix un nou emplaçament: ‘devant la torre rodona qui és en la plaça del Forment’. Per
situar-vos: al costat de l’estació de França, enmig de l’horrible promoció de
pisos de Sacyr, Barcelona va construir fa més de 500 anys el seu primer port.
En aquella
època la línia de costa arribava fins aquí i, a banda de les raons de
profunditat, Stací decideix la ubicació per criteris urbanístics (l’absència de
muralla en aquest tram, fet que facilitava el trànsit portuari) així com per la
proximitat dels centres de gestió comercial com la Llotja, la duana o la Taula
de Canvi...).
El 20 de
setembre de 1477 el rei Joan II inaugura les obres, tot i que ja s’havien
començat uns dies abans. Les pedres per construir el moll s’extreien de
Montjuïc (d’un indret proper a Sant Bertran), amb l’ajut d’ases es baixaven
fins al mar i allà es carregaven en pontons per traslladar-les fins al lloc
indicat per Stací. Una dècada després, aproximadament, es culminaven les obres
d’aquesta escullera, ja sota la direcció de Johan Mayans (qui l’assumeix
després de la marxa o mort d’Stací) arribant fins a l’illa de Maians, situada
davant la costa. Amb el temps, aquest moll modificarà decisivament la fesomia
del litoral barceloní donant origen a la petita península sobre la qual s’assenta
la Barceloneta.
El rei Joan II |
La zona
que va acollir el primer port artificial de Barcelona és un petit tresor
arqueològic. Al mateix lloc s’hi troba el baluard del Migdia (avui amagat de
manera bastant indigna enmig de la mateixa promoció immobiliària) i allà mateix
naixia el moll d’Stací. Durant les excavacions que el van posar al descobert, a
més, també es van desenterrar també les restes de dos vaixells.
Magnífica investigació d'un aspecte massa desconegut encara de Barcelona!
ResponEliminaGràcies anònim! Realment a vegades sues per trobar informació relacionada però per sort he pogut basar-me en treballs de l'empresa d'arqueologia CODEX força interessants.
ResponElimina