El programa de la sessió de la primera fotografia |
La gent estava convocada a les 11 del matí a la Plaza de la Constitución (avui Pla de Palau) ‘en el terrado de frente Casa Xifré al que se entra por el número 7 de
la calle Castaños’. S’avisava que l’espectacle duraia entre 60 i 70 minuts
sempre que ‘el estado de la atmósfera y
la fuerza del sol’ ho permetessín. També s’informava que una banda de
música militar amenitzaria l’espectacle.
Sabem per les cròniques dels mitjans de l’època que aquella hora una gentada es va
congregar al lloc indicat. El gravador Ramon Alabern, davant la multitud, va
procedir a practicar les ‘cinco series de
operaciones’ que calia dur a terme ‘para
obtener la fijación de las imájenes (sic) en la plancha de cobre plateado’.
El resultat (per bé que invertit) devia ser aproximadament la imatge que teniu tot just a sobre i que he manllevat
d’una recreació publicada al bloc Barcelona
al detalle. Així devia ser la instantània
original, que va ser la primera fotografía feta a Catalunya.
La iniciativa va ser impulsada per la Reial Acadèmia de Ciències i Arts
de Barcelona. Un dels seus acadèmics, el metge higienista Pere Felip Monlau, es
trobava a París quan Louis-Jacques Mandé Daguerre va descobrir un sistema que
permetia fixar imatges positivades en una placa de coure argentat. Monlau va
enviar un informe a Barcelona sobre el daguerrotip. L’Acadèmia va decidir
preparar una demostració pública i va encarregar el projecte al gravador Ramon Alabern, que havia adquirit una de
les màquines a París i havia estat instruït pel mateix Daguerre en el seu funcionament.
El dia de l’esdeveniment es va avisar els veïns dels edificis retratats
que es retiressin de balcons i finestres durant els 22 minuts que el daguerrotip
captava la imatge ja que, ‘si algún
espectador se desentiende de este ruego, quedará su indocilidad indeleblemente
marcada en la plancha’, segons anunciava el diari El Constitucional en una crónica prèvia a l’esdeveniment.
I què se n’ha fet d’aquella foto? L’única cosa que sabem és que es va
sortejar entre els assistents a l’acte, que van comprar les butlletes de la rifa
a 6 reals, i que el número afortunat va ser el 56. A partir d'aquí s eli perd el rastre tot i que podem fer-nos una idea de com va ser aquell moment gràcies al soci de l’Acadèmia de
Ciències i Arts, Josep Arrau, va deixar escrites aquestes ‘Observaciones sobre el daguerrotipo’, probablement la crítica més precisa que tenim d’aquella imatge:
“En la primera prueba que ejecutó el señor Alabern el
10 de noviembre último en presencia de varios socios de la Academia se destinó
el edificio de la Lonja que tiene una tinta local uniforme de piedra algo
oscura rojiza, y el de las casas nuevas del señor Xifré pintadas de varios
colores claros, entre los cuales predomina el de piedra blancuzco, y el
amarillo y rosado también claros. Estas casas quedaban en oscuro mientras que
la fachada de medio día de la Lonja se presentaba iluminada y en escorzo. La atmósfera
cargada de vapores ocultaba el sol, y sólo le permitía propagar una claridad
homogénea y difusa. El termómetro marcaba al aire 13 grados Reaumur. La lámina
de cobre planada de plata necesitó 40 minutos para tomar un color amarillo por
los vapores del Yodo y permaneció en la cámara oscura 22 minutos. Después de
haberle dado el baño de vapor de mercurio y de lavarle en agua e hiposulfito de
sosa con todas las prevenciones que indica Daguerre, el dibujo se presentó con
bastante limpieza, pero algo débil en el contraste de luces y sombras,
particularmente en los objetos de tinta oscura, de modo que un jarro o maceta
que formaba el primer término, del terrado de la casa en donde se colocó la
cámara oscura, y que no pudo separarse del espectro para no perder la
perpendicularidad de las líneas de los edificios, solo se presentó en masa, sin
ningún detalle en sus molduras ni degradación de claroscuro y solo a marea de
silhueta".
Una placa al carrer Castaños recorda el lloc des d'on es va fer la primera fotografia |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada