Catàleg del fotògraf Xavier Miserachs i un llibre de l'artista Joan Brossa |
Lluny de ser
una queixa o una reivindicació, aquesta peça que escric vol ser un
simpàtic toc d'atenció (sí, com aquell “extra, extra” de
reminiscències periodístiques que un innocent jovenet de 12 anys,
vocifera a mitja tarda al bell mig d’una atrafegada metròpoli
nord-americana) al món cultural de Barcelona i, per extensió, a
tots aquells a qui abelleix l’art contemporani: aquell art del
segle XX que, a grans trets, ha nascut i s'ha desenvolupat després
de la la Segona Guerra Mundial i fins als nostres dies.
Vaja, per
fer-ho més il·lustratiu per als neòfits: aquells a qui un quadrat
de Sean Scully, un mapa-puzzle d'Öyvind Fahlström, un poema visual
d'en Brossa o una terracota de Mali, convertida en escultura pel
mallorquí Miquel Barceló són dignes d'admiració, en aquest
univers de mil i una propostes artístiques.
Tot això ve
al cas de la descoberta -perquè cal fixar-s’hi, i bastant, quan
aterrem en aquesta plaça descaradament monopatinesca,
si se’m permet
l’adjectiu- fa uns dies del CED (Centre d’Estudis i
Documentació) del MACBA, ubicat a la mateixa Plaça dels Àngels, a Ciutat Vella, i
compartint àgora arquitectònic amb el FAD (Foment de les Arts Decoratives), que per cert d'aquí a poc
migrarà cap al flamant DHUB de Glòries.
L'edifici del CED del MACBA |
I és que
potser, aquest edifici gens cridaner, de maó senzill de color beige,
amb una planta a peu de carrer gairebé opaca, com si les voltes d'arc que
coronen els baixos tinguessin la necessitat de cloure's del tot per
no deixar passar als atrevits o curiosos amants de l'art, i amb un
tercer pis on unes curioses ‘finestres cegues' fan del tot
impossible esbrinar què hi ha a l'interior, la veritat sigui dita,
passa un pèl desapercebut entre la grandeur
del blanc immaculat del MACBA.
És com si aquest prestigiós edifici de cristall que em recorda -en certa manera- un transatlàntic modern del tipus ‘Crystal Harmony’, i ancorat al bell mig del Raval des de principis dels 90, creï amb la seva potent hèlix un remolí difícil d’esquivar, i que el CED quedi relegat a un quadern de bitàcola per anar-hi a consultar quatre dades com aquell que diu.
És com si aquest prestigiós edifici de cristall que em recorda -en certa manera- un transatlàntic modern del tipus ‘Crystal Harmony’, i ancorat al bell mig del Raval des de principis dels 90, creï amb la seva potent hèlix un remolí difícil d’esquivar, i que el CED quedi relegat a un quadern de bitàcola per anar-hi a consultar quatre dades com aquell que diu.
El 'transatlàntic' MACBA |
Així doncs,
i abans que les olors d’un cruixent shawarma em xuqlin pels
carrers de Ferlandina o Joaquim Costa del rebatejat ‘Rawal’, em disposo a
passar una bona hora al CED, a veure si em puc erigir com a
‘petit salvador’ i conscienciar als estudiants d’art,
periodistes, historiadors, investigadors, i a tothom interessat per
això ‘tan estrany’ i que a vegades costa -per què no,
acceptar-ho- anomenat art contemporani, a deixar-se caure per aquest
centre.
El CED del MACBA va néixer el 2008 com a prolongació, com a extensió, en certa manera obligada, del museu projectat per Richard Meier, ja que com a centre de referència amb què s'aniria convertint necessitava dotar-se d'un espai de recerca, debat i difusió prou important, que fés d'arxiu documental i de biblioteca, i perquè el nostre 'Georges Pompidou català' ja s'havia posat en marxa 13 anys enrera.
El CED del MACBA va néixer el 2008 com a prolongació, com a extensió, en certa manera obligada, del museu projectat per Richard Meier, ja que com a centre de referència amb què s'aniria convertint necessitava dotar-se d'un espai de recerca, debat i difusió prou important, que fés d'arxiu documental i de biblioteca, i perquè el nostre 'Georges Pompidou català' ja s'havia posat en marxa 13 anys enrera.
De fet, i com molt bé apunta Mela Dávila Freire, directora del CED, en el seu il·lustratiu article 'És una obra, o és un document', "dues motivacions van resultar determinants per a la gènesi del Centre d'Estudis. En primer lloc, la convicció que des de principis del segle passat, i molt especialment a partir dels anys cinquanta, la producció artística ja no podia entendre's únicament a través de les obres d'art, sinó que el 'document' (en les seves accepcions diverses i molt variades) havia entrat a formar part del llenguatge que compon una producció cultural complexa com és l'art. I, en segon lloc, la consciència que, en el nostre context específic [Barcelona, Catalunya, el pais, en general], els fons documentals havien rebut fins llavors una escassa atenció -derivada, en gran mesura, de l'absència d'una tradició de col·lecionisme públic- [...]".
Sala principal de l'arxiu |
Al CED, a més de l'arxiu on hi trobareu publicacions i materials especials d'artistes (correspondència, negatius, opuscles, material audiovisual, fotografies, pòsters, objectes, etc.), hi ha una biblioteca amb sala de consulta molt espaiosa. En aquest últim lloc us esperen els llibres i les revistes especialitzades, i també teniu a la vostra disposició un espai 'reservat' per a la consulta de documents especials. El catàleg online (integrat al Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya) i diverses bases de dades completen el servei. El CED també ofereix cursets i un programa de suport (de diversos mesos de durada) adreçat a investigadors.
Les múltiples expressions amb què l’art contemporani es reivindica us espera.
No fos cas que perdéssim la 'bitàcola' i l’haguéssim d’anar a buscar al Guggenheim de Bilbao!
En un dels arxius s'hi conserven fons documentals d'artistes catalans, com els
de l'impressionant llegat del poeta visual Joan Brossa; o el material fotogràfic de
Xavier Miserachs. El pintor i teòric Joan Josep Tharrats també
s'afegeix a aquest grup. I de l'escena internacional, cal destacar la cessió temporal (feta el 2011) del dipòsit Phillippe Méaille, gràcies al qual es poden consultar obres pictòriques, escultòriques i en paper del col·lectiu britànic de meitat dels anys 60, Art&Language.
I aquest és tan sols un petit tast de la gran quantitat d'artistes que us queden per descobrir.
La temperatura i la humitat han de ser les adequades |
Finalitzada la
visita, només em queda advertir al jove lector que no tot consisteix
a ‘googlejar’ per la mort de Déu! Que cal anar, físicament, als
llocs, a palpar els documents, a olorar-los, a preguntar als
arxivers, als bibliotecaris, als documentalistes (que per això hi
són),a trobar sorpreses, a gaudir d’aquests moments
d’investigació.
Esperem que els 'àngels' ens ajudin i que la imatge virtual (es pot visualitzar a la pàgina macba.cat) que il·lustra la convocatòria 'Projecte MeLa Open Call Arquitectura' per a la redefinició de la 'planta 0' del CED, sigui una realitat ben aviat, perquè m'agrada. Dota de més visibilitat tot aquest espai, amb una senyalètica exterior amb més presència, esdevenint una autèntica finestra 'oberta' al carrer, a la curiositat, per atrevir-se a entrar en el món de l'art moderrn, contemporani.
Així que, preneu nota d’aquesta adreça: Plaça dels Àngels,8. Al davant mateix de l'entrada principal del MACBA. I no valen excuses per anar a comprar un shawarma.
Esperem que els 'àngels' ens ajudin i que la imatge virtual (es pot visualitzar a la pàgina macba.cat) que il·lustra la convocatòria 'Projecte MeLa Open Call Arquitectura' per a la redefinició de la 'planta 0' del CED, sigui una realitat ben aviat, perquè m'agrada. Dota de més visibilitat tot aquest espai, amb una senyalètica exterior amb més presència, esdevenint una autèntica finestra 'oberta' al carrer, a la curiositat, per atrevir-se a entrar en el món de l'art moderrn, contemporani.
Així que, preneu nota d’aquesta adreça: Plaça dels Àngels,8. Al davant mateix de l'entrada principal del MACBA. I no valen excuses per anar a comprar un shawarma.
És important
que hi aneu, ni que sigui una tarda. Per gaudir-ne. Per tenir més
cultura. Per escriure amb propietat. Per si un dia us pregunten qui
és Joan Brossa o Xavier Miserachs, o Bill Viola...i ho sapigueu.
Les múltiples expressions amb què l’art contemporani es reivindica us espera.
No fos cas que perdéssim la 'bitàcola' i l’haguéssim d’anar a buscar al Guggenheim de Bilbao!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada